Reitti Tampereelta Etelä-Portugaliin

Alla alkuperäinen suunnitelma ja sen päiväetapit. Suunnitelmaa muutettiin matkan aikana niin, että viimeinen yö Portugalissa vietettiinkin Lissabonin länsipuolella sijaitsevassa Sintrassa. Sieltä palattiin Lissaboniin siten että paluumatkalle päästiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Ks. myös Tarkempi aikataulu (taulukossa ja kalenterinäkymässä)

Tätä sivua laajennetaan vähitellen. Viimeisimmät lisäykset on kirjoitettu 12.1.2020.

1: Tampere–Turku

Yö: Turku–Tukholma

Aamulla kävelimme Tukholman satamasta Södra sationille (Centralstationin ollessa ratatöiden vuoksi pois käytöstä). Matkan varrella ehdimme hakea junaan hyvät aamiaiseväät Medborgaplatsenin Coopista.

2: Tukholma–Hampuri

Ks. tarkempi kartta Tanskan osuudesta.

Tukholmasta lähtenyt juna ei päässyt ajamaan Kööpenhaminaan asti teknisen vian vuoksi, vaan jäi Malmöön, mikä on melkein sama asia. Kaupunkeja erottaa vain yksi silta, ja paikallisjunaliikenne niiden välillä on vilkasta.

Kööpenhaminassa söimme hyvän lounaan Tivolin kupeessa olevassa ravintolassa, heti rautatieasemaa vastapäätä. Niitä on siellä monta.

3: Hampuri–Heidelberg

Hampurista pääsisi myös suorempaa ja nopeampaa reittiä Heidelbergiin, mutta tämä Kölnin kautta koukkaava reitti on paitsi halvempi myös huikean kaunis: loppumatka Kölnistä Heidelbergiin seuraili Reinin jokivartta.

Muutama päivä Heidelbergissä

4: Heidelberg–Filisur

Ylläolevan kartan reitissä on pieni virhe: oikeasti kiersimme viimeisen osuuden Landquartista Davosin kautta Filisuriin (kun tuossa kartassa reitti kulkisi Churin kautta).

Se oli erittäin hieno reitti, kuin puolen tunnin vuoristorata huikeissa maisemissa: aina välillä huomasimme kaukana alapuolellamme kuohuvia vuoristojokia ja -puroja, ennen kuin sujahdimme taas lyhyeen tunneliin. Tavallista paikallisjunavuoroa veti museoveturi, ja kaikki vaunut olivat avovaunuja.

5: Filisur–Varenna

Pääsimme käymään avovaunuissa myös tällä Sveitsin viimeisellä osuudella, mutta reitin korkeimman kohdan lähestyessä niissä ei enää tarjennut niin hyvin. Onneksi oli takit käsillä, vaikka junaan noustessa niitä ei vielä tarvittu.

6: Varenna–Marseille

Ks. tarkempi kartta Milanon ja Marseillen välisestä osuudesta.

Milanosta Marseilleen kulkeva Thello-juna lähti roimasti myöhässä, joten alun perinkin pitkä päivä piteni entisestään. Junan likaiset ikkunat rajoittivat maisemien ihastelua. Nyt oli aikaa omille kirjoille.

7: Marseille–Madrid

Yö: Madrid–Lissabon

8: Lissabon–Poço Barreto

Yksi viikko Poço Barretossa

1: Poço Barreto–Lissabon

Yö: Lissabon–Hendaye

Paluumatkalla pääsimme samanlaisen junan kyytiin kuin menomatkallakin, mutta uudempaan makuuvaunuun. Matka sujui hyvin.

Paitsi että jouduimme aamulla odottelemaan pienellä seisakkeella ”keskellä ei mitään” vastaantulevaa liikennettä pitkät tovit. (Ihan hauska aamuinen happihyppely. Laiturilla oli muitakin matkustajia pyjamissaan.) Junan henkilökunta ei juuri puhunut englantia, mutta kellonajat ja arvioitu saapumisaika välittyivät. Emme ehtisi Pariisin-junaan, vaikka vaihtoaikaa oli varattu kaksi tuntia.

Loppumatka kuluikin sitten SNCF:n aikatauluhauissa ja puhelinpalvelussa. Lopulta saimme Hendayen asemalta liput myöhempään Pariisin-junaan, jolla pitäisi ehtiä illan viimeiselle etapille Strasbourgiin. Vaikka espanjalaisen yöjunan myöhästyminen ei ollut mitenkään Ranskan rautatieyhtiön syytä, emme joutuneet maksamaan näistä uusista lipuista mitään. Erinomaista palvelua!

Kaksi kuukautta myöhemmin saimme Renfeltä korvauksen myöhästymisestä. Käytäntö ja korvausosuudet ovat samat kautta EU:n.

2: Hendaye–Strasbourg

3: Strasbourg–Kolding

4: Kolding–Tukholma

Yö: Tukholma–Turku

5: Turku-Tampere

Entä kauanko tämä kaikki kesti?