Reitti Tampereelta Etelä-Portugaliin

Alla jokainen päivämatkamme erikseen aikatauluineen ja kommelluksineen. Matka-aikataulu on tarjolla myös yhteenvetona taulukossa ja kalenterinäkymässä.

Tekstejä on kirjoitettu lisää viimeksi 22.10.2021.

1: Tampere–Turku

Tampere 16:06
Turun satama 18:11

Yö: Turku–Tukholma

Turku 20:55
Tukholma 6:30

Aamulla kävelimme Tukholman satamasta Södra sationille (Centralstationin ollessa ratatöiden vuoksi pois käytöstä). Matkan varrella ehdimme hakea junaan hyvät aamiaiseväät Medborgaplatsenin Coopista.

2: Tukholma–Hampuri

Tukholma 8:26
Kööpenhamina 13:32–15:10
Rødby 17:25–17:36
Hampuri 20:16

Tukholmasta lähtenyt juna ei päässyt ajamaan Kööpenhaminaan asti teknisen vian vuoksi, vaan jäi Malmöön, mikä on melkein sama asia. Kaupunkeja erottaa vain yksi silta, ja paikallisjunaliikenne niiden välillä on vilkasta.

Kööpenhaminassa söimme hyvän lounaan Tivolin kupeessa olevassa ravintolassa, heti rautatieasemaa vastapäätä. Niitä on siellä monta.

Tämä oli viimeinen vuosi, kun junayhteys Kööpenhaminasta Hampuriin kulki Rødbyn sataman kautta, ja juna ajettiin laivan kyytiin ennen saapumista Saksan Puttgardeniin. Nykyään reitti kulkee Tanskan niemimaan kautta (merkitty oheiseen karttaan keltaisella).

3: Hampuri–Heidelberg

Hampuri 8:46
Heidelberg 15:34

Hampurista pääsisi myös suorempaa ja nopeampaa reittiä Heidelbergiin, mutta tämä Kölnin kautta koukkaava reitti on paitsi halvempi myös huikean kaunis: loppumatka Kölnistä Heidelbergiin seuraili Reinin jokivartta.

Muutama päivä Heidelbergissä

Pysähdyimme muutamaksi päiväksi Heidelbergiin ystäväperheen luokse. Helteet olivat tuolloin ankarimmillaan, ja kävimme myös jokiretkellä tuulettumassa. Sveitsissä oli sääennusteen mukaan luvassa viileintä, mikä lisäsi matkahaluja vierailun päättyessä.

4: Heidelberg–Filisur

Heidelberg 9:14
Stuttgart 9:53–10:29
Zürich 13:23–13:37
Landquart 14:41–14:47
Davos 15:57–16:18
Filisur 16:53

Etelä-Saksan jylhät metsät Schwarzwaldissa olivat komeaa katseltavaa. Olimme odottaneet Alppien ylitystä Sveitsissä, mutta tämäkin osuus teki vaikutuksen.

Vaihtoajat, etenkin Landquartissa, olivat aika lyhyitä, mutta uskalsimme valita nämä kahdesta syystä. Vaihto sisältyi kerralla ostettuun lippuun, joten liikennöivän yhtiön velvollisuutena oli taata vaihtoyhteys, vaikka joku junista olisi myöhässä. Toinen syy oli Sveitsin rautatieliikenteen hyvä maine – sitä on kehuttu minuutin tarkaksi. Emme joutuneet pettymään, mutta totuuden nimessä on kerrottava, että näimme viereisillä raiteilla useamman kuin yhden myöhästyneenkin junavuoron…

Ylläolevan kartan reitissä on pieni virhe: oikeasti kiersimme viimeisen osuuden Landquartista Davosin kautta Filisuriin (kun tuossa kartassa reitti kulkisi Churin kautta).

Se oli erittäin hieno reitti, kuin puolen tunnin vuoristorata huikeissa maisemissa: aina välillä huomasimme kaukana alapuolellamme kuohuvia vuoristojokia ja -puroja, ennen kuin sujahdimme taas lyhyeen tunneliin. Tavallista paikallisjunavuoroa veti museoveturi, ja kaikki vaunut olivat avovaunuja.

5: Filisur–Varenna

Filisur 10:17
Tirano 13:33–15:08
Varenna 16:36

Pääsimme käymään avovaunuissa myös tällä Sveitsin viimeisellä osuudella, mutta reitin korkeimman kohdan lähestyessä niissä ei enää tarjennut niin hyvin. Onneksi oli takit käsillä, vaikka junaan noustessa niitä ei vielä tarvittu.

6: Varenna–Marseille

Varenna 12:37
Milano 13:40–15:05 (aikataulun mukaan)
Marseille 22:31 (aikataulun mukaan)

Ks. tarkempi kartta Milanon ja Marseillen välisestä osuudesta.

Milanon mahtipontisella rautatieasemalta löytyi yksi viileämpi kahvila, jossa söimme ja odotimme junan lähtöä. Italialaista jäätelökioskia emme löytäneet ajoissa, vaikka se oli ihan asemahallin ovien lähellä.

Milanosta Marseilleen kulkeva Thello-juna lähti roimasti myöhässä, joten alun perinkin pitkä päivä piteni entisestään. Junan likaiset ikkunat rajoittivat maisemien ihastelua. Nyt oli aikaa omille kirjoille.

7: Marseille–Madrid

Merseille 8:01
Madrid 15:45–21:43

Kävimme Madridissa myös taidemuseossa, mutta varsinkin lapset olivat siinä vaiheessa aika naatteja. Maistuipahan seuraavana yönä uni yöjunassa.

Yö: Madrid–Lissabon

Madrid 21:43
Lissabon 7:20

Yöjuna lähti Madridissa eri asemalta kuin jolle olimme alun perin saapuneet, ja jonne olimme säilöneet matkatavaramme. Huomasimme tämän vasta kun etsimme lähtevän junan tietoja infotauluilta, eikä junastamme näkynyt merkkiäkään. Olisihan tuo toki selvinnyt matkalipuistakin lukemalla. Onneksi olimme varanneet sen verran pelivaraa, että ehdimme vielä vaihtaa asemaa taksikyydillä.

8: Lissabon–Poço Barreto

Lissabon 7:20–10:02
Tunes 13:00–13:13
Poço Barreto 13:28

Viimeinen siirtymä paikallisjuna-asemalta vuokratalolle oli lyhyt kävelymatka. Kun taloa alun perin valittiin, tärkeimpinä kriteereinä oli talon koko (jotta sinne mahtui monta perhettä) ja uima-allas. Kävi ilmi, että se oli sattumoisin myös rautatien varrella. Kätevää!

Yksi viikko Poço Barretossa

Vietimme suurimman osan Portugalissa viettämästämme ajasta talolla, jonka olimme vuokranneet muutaman perheen kesken. Kerran kävimme kauempana hienolla uimarannalla, jonne sinnekin pääsi paikallisjunalla.

Poço Barreto–Lissabon

Poço Barreto 8:31
Tunes 8:46–8:51
Lissabon (Oriente) 11:56

Jätimme suurimman osan matkatavaroistamme säilytykseen Lissaboniin. Asemalla ei ollut matkatavarasäilytystä yli yön, joten käytimme BagBnb-palvelua, jolla saimme kamppeet taidegallerian takahuoneeseen Sintrassa käynnin ajaksi.

Puolitoista vuorokautta Sintrassa

Lissabon (Rossio) 15:41
Sintra 16:21

Ensimmäisenä iltana tutustuimme Sintran keskustan alueeseen kävellen. Seuraavana aamuna kävimme ihmettelemässä Quinta da Regaleiran tunneleita ja puutarhoja ja iltapäivällä menimme vielä bussilla manner-Euroopan läntisimpään kolkkaan (Cabo da Roca). Ehdimme hyvin Lissaboniin ennen yöjunan lähtöä.

Sintra 17:10
Lissabon (Rossio) 17:49

Yö: Lissabon–Hendaye

Lissabon 21:25
Hendaye 11:33 (aikataulun mukaan)

Paluumatkalla pääsimme samanlaisen junan kyytiin kuin menomatkallakin, mutta uudempaan makuuvaunuun. Matka sujui hyvin.

Paitsi että jouduimme aamulla odottelemaan pienellä seisakkeella ”keskellä ei mitään” vastaantulevaa liikennettä pitkät tovit. (Ihan hauska aamuinen happihyppely. Laiturilla oli muitakin matkustajia pyjamissaan.) Junan henkilökunta ei juuri puhunut englantia, mutta kellonajat ja arvioitu saapumisaika välittyivät. Emme ehtisi Pariisin-junaan, vaikka vaihtoaikaa oli varattu kaksi tuntia.

Loppumatka kuluikin sitten SNCF:n aikatauluhauissa ja puhelinpalvelussa. Lopulta saimme Hendayen asemalta liput myöhempään Pariisin-junaan, jolla pitäisi ehtiä illan viimeiselle etapille Strasbourgiin. Vaikka espanjalaisen yöjunan myöhästyminen ei ollut mitenkään Ranskan rautatieyhtiön syytä, emme joutuneet maksamaan näistä uusista lipuista mitään. Erinomaista palvelua!

Kaksi kuukautta myöhemmin saimme Renfeltä korvauksen myöhästymisestä. Käytäntö ja korvausosuudet ovat samat kautta EU:n.

2: Hendaye–Strasbourg

Hendaye 13:30 (aikataulun mukaan)
Pariisi 18:13–20:24 (aikataulun mukaan)
Strasbourg 22:13

Alkumatka korvaavalla junayhteydellä Hendayesta kohti Pariisia meni mukavasti vierekkäisillä istumapaikoilla, mutta Pariisia lähestyttäessä juna alkoi täyttyä, ja puolet paikoistamme oli annettava paikat varanneille. Lapset mahtuivat matkatavarahyllyn alatasolle, ja pitivät sitä hauskana vaihteluna.

Matkapäiväksi osui Ranskan kansallispäivä, mutta vaihto Pariisin yhdeltä asemalta toiselle sujui silti yllättävän hyvin. Varsinainen yllätys jäi iltaan, kun kansallispäivää railakkaasti juhlivat strasbourgilaiset tööttäilivät autoillaan pitkälle yöhön. Siinä valvoessa sopi katsoa majapaikan telkkarista kolmen vartin ilotulitusta Eiffel-tornilta.

3: Strasbourg–Kolding

Strasbourg 9:11
Karlsruhe 9:52–10:51
Hampuri 15:54–16:43
Flensburg 18:42–18:48
Kolding 19:59

Matkustimme Karlsruhesta Hampuriin kuuden hengen osastossa. Vaikka pöytä ei ollut erityisen iso, se riitti hyvin siihen että saatoimme opettaa Catan-lautapeliklassikon myös saksalais-ruotsalaisille matkakumppaneillemme.

Kolding oli oikein viehättävä vanha tanskalaiskaupunki. Täälläkin majoituimme lähellä rautatieasemaa, ja siinä lähistöllä oli myös muinainen linna. Tännekin olisi kiva palata.

4: Kolding–Tukholma

Kolding 8:56
Kööpenhamina 11:08–12:01
Tukholma 18:03

Tässä vaiheessa matkaa olimme jo niin tottuneita junassa matkustajia, että yllätyimme kun lopulta saavuimme perille – vaikka matka Etelä-Ruotsin läpi kestikin sen kuusi tuntia. Meinasi tulla kiire tyhjentää pöytä ja kerätä omaisuus reppuihin.

Yö: Tukholma–Turku

Tukholma 20:00
Turku 7:35

5: Turku-Tampere

Turun satama 8:10
Turku 8:17–9:05
Tampere 10:47

Juna ei kulkenut suoraan Turun satamasta Tampereelle asti, vaan Turussa piti vaihtaa junaa. Junaa vaihtaessa ehti hyvin käydä kaupassa ja syödä aamiaisen puistossa ennen viimeistä junamatkaa. VR:n junat yllättivät olemalla niin uusia, puhtaita ja niin hyvin varusteltuja. Vanhemmallakin kalustolla on näköjään mahdollista matkustaa mukavasti.

Täällä vielä yhteenveto jokaisesta etapista matka-aikoineen