Miksi Portugaliin asti junalla?

Portugal valikoitui muutaman muun perheen kanssa yhteiseksi lomakohteeksi ennen kuin meidän perheemme oli päättänyt vähentää lentämistä. Tulimme siihen tulokseen, että matka rautateitse Euroopan halki olisi mielenkiintoinen elämys, vaikka tulisikin kalliimmaksi kuin lentäminen, ja vaatisi enemmän aikaa.

Pienoisrautatie Heidelbergin asemalla.
Matkan aikana tutuksi tulleita maisemia pienoiskoossa Heidelbergin asemalla.

Euroopassa on mielenkiintoista nähtävää myös Suomen ja Portugalin välillä. Matkan varrella saatoimme viivähtää ystäväperheen luona Saksassa. Maisemien katselun lisäksi junassa ehtii tehdä sekä omia juttuja että jotain yhdessä perheen kanssa.

Lentämisen CO₂e-päästöt kymmen­kertaiset

Etelä-Suomesta ei pääse junalla kovin helposti meren toiselle puolelle.

Laivamatka Turusta Tukholmaan vastaa hiilidioksidi­ekvivalentti­päästöjen (CO₂e) osalta suurin piirtein lentomatkaa Turusta Tukholmaan potkuri­turbiini­lentokoneella, joka lentää suihkukoneita matalammalla. (Tavanomaisen suihku­moottori­lentokoneen päästöt tavanomaisessa lentokorkeudessa ovat suuremmat kuin laivaliikenteen.)

Junamatkan, automatkan ja lentomatkan päästöjen vertailudiagrammi
CO₂e-päästöt/hlö Tukholma-Lissabon (EcoPassenger 5.6.2019)

Tämän vuoksi seuraava vertailu on tehty matkasta Tukholman ja Lissabonin välillä.

  • Lennot Tukholmasta Lissaboniin ja takaisin (yht n. 5996 km) tuottavat noin 4986 kg CO₂e.
  • Junamatkat Tukholmasta Lissaboniin Sveitsin ja Pohjois-Italian kautta sekä Ranskan kautta takaisin (yht n. 7500 km) tuottavat noin 462 kg CO₂e.

Liikennevälineestä johtuva ero matkan päästöissä on yli 10-kertainen (10,8).

Päästövertailut ja -laskurit

Eri matkustustapojen päästöjen vertailu on monimutkaista. Päästölaskureilla saadaan kuitenkin suuntaa-antavaa tietoa. Kiskoilla matkustaminen on kaikissa vertailuissa ylivoimaisesti vähäpäästöisintä.

Laivamatkan päästöihin ja päästölaskujen tuloksiin vaikuttavat mm:

  • Laivamatkan pituus. Turku–Tukholma on lyhyempi kuin Helsinki–Tukholma.
  • Laivan käyttämä polttoaine. Toisin kuin suurin osa muista risteilyaluksista, Turusta liikennöivä uudehko Viking Grace käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua (LNG), jonka kasvihuonepäästöt ovat noin 30 % pienemmät kuin perinteisempien polttoaineiden. Lisäksi sen koekäytössä oleva roottoripurje vähentää polttoaineen kulutusta entisestään.
  • Laivan nopeus.
  • Laivan rungon muoto.
  • Laivassa kuljetettavan rahdin ja matkustaja­liikenteen keskinäiset osuudet ja miten ne huomioidaan laskuissa.
Viking Linen ajoneuvokannella on merkittävä määrä maantierahtia.
Autokansilta purkautuvaa rahtiliikennettä Tukholman satamassa.

Junamatkustamisen päästöihin vaikuttaa mm junan käyttövoima. Osa Euroopan matkustajaliikenteestä tapahtuu sähköjunilla, osa dieselin voimalla. Fossiilisten polttoaineiden osuus eri maiden sähköntuotannossa vaihtelee, mutta silloinkin kun junaa vetää dieselveturi, sen päästöt ovat matkustajaa kohti pienemmät kuin millään muulla moottoroidulla liikennemuodolla.

Lentomatkustamisen päästöihin vaikuttavat mm:

  • Kaluston ikä
  • Lentokorkeus
  • Lentonopeus
  • Lentomatkan pituus

Kun vertaillaan vaikkapa Suomenlahden ylittämistä runsaspäästöisellä laivalla ja lentämistä kaukomaille, unohdetaan helposti että mitä pitempi lentokoneen lentämä matka on, sitä enemmän se ehtii päästää ilmaan hiilidioksidia ja muita päästöjä. Esimerkiksi Helsingin ja Tukholman välinen matka on alle kahdeksasosa Helsingin ja Lissabonin välisestä etäisyydestä, ja alle kahdeskymmenesosa Helsingin ja Phuketin välimatkasta.

Parasta olisi

  • Vähentää kauas matkustamista. Kauas ei tarvitse päästä vuosittain.
  • Matkustaa lähemmäs. Suomessakin on paljon hienoa nähtävää ja koettavaa.

Kesän 2019 Euroopan-matkan jälkeen päätimmekin pysyä seuraavana kesänä Suomessa.